Siapakah
Abdul Rauf Singkel dan apakah signifikannya kehadiran beliau di dalam sejarah
Acheh? Nama lengkap beliau ialah Aminuddin Abdul Rauf bin Ali Al-Jawi Tsumal
Fansuri As-Singkili (1024 H/1615 M - 1105 H/1693 M), juga lebih dikenali
sebagai Tok Syeikh di Kuala atau dikenali sebagai Syiyaah Kuala (kata Pak
Nurdin, ia perlu disebut ‘Syiyaah’ bukannya ‘Syiah’ seperti yang disebut-sebut
orang sebelum ini. Syeikh Kuala ini merupakan seorang penulis dan seorang ulama
yang mengajar di Aceh sekitar tahun 1661, pada akhir abad ke-13. Abdul Rauf atau
Syeikh Kuala dilahirkan di Singkel, barat Aceh. Oleh itu dia juga dikenali
sebagai Abdul Rauf Singkel.
Beliau
adalah tokoh ulamak tersohor Nusantara pada kurun ke-17. Dilahirkan di
Kabupaten Singkel, sebuah daerah kecil di Aceh Selatan pada tahun 1620, iaitu
lebih 100 tahun selepas kejatuhan Melaka di tangan Portugis. Menurut riwayat
masyarakat, keluarganya berasal dari Parsi atau Arabia, yang datang dan menetap
di Singkel. Abdul Rauf Singkel meninggal dunia pada tahun 1693, dengan berusia
73 tahun. Ia dimakamkan di perkarangan masjid yang dibangunkannya di Kuala
Aceh, desa Deyah Raya Kecamatan Kuala, sekitar 15 KM dari Banda Aceh. Beliau
juga digelar "Tengku Syiyaah Kuala". Sebagai mengenang jasa &
menghormati peribadi beliau, sebuah universiti di Banda Aceh telah dinamakan
sempena nama beliau iaitu Universitas Syiah (Syiyaah) Kuala. "Syiah"
(disebut "Syiyaah" atau "Syah") adalah seorang Syeikh di
dalam loghat Acheh. Ia tiada kaitan langsung dengan fahaman Syi'ah.
Syeikh
untuk Tariqat Syattariyah Ahmad al-Qusyasyi merupakan salah seorang gurunya.
Nama Abdul Rauf muncul dalam salasilah tariqat dan ia menjadi orang pertama
yang memperkenalkan Syattariyah di Indonesia. Namanya juga dihubungkan dengan
terjemahan dan tafsir Al-Quran bahasa Melayu atas karya Al-Baidhawi berjudul
Anwar at-Tanzil Wa Asrar at-Ta'wil, yang pertama kali diterbitkan di Istanbul
pada tahun 1884.
Kedudukan
Abdul Rauf Singkel sebagai pemimpin Tariqat Syattariyah melalui panduan dan
ajaran gurunya Syeikh Ahmad Qusyasyi, membolehkan beliau mengembangkan
gagasan-gagasan keagamaannya sendiri sehingga ke Tanah Melayu melalui tariqat
ini. Adapun muridnya yang turut bertanggungjawab dalam menyebarkan gagasan ini
ialah Syeikh Abdul Muhyi setelah beliau pulang ke kampungnya di Jawa Barat.
Malah usaha beliau menyebarkan ajaran tariqat
berkenaan sangat meluas hingga ke Jawa Tengah dan Jawa Timur, penyebaran
tariqat ini begitu cepat berkembang dan pengajarannya bukan sahaja subur
di kalangan rakyat jelata, bahkan ianya
mendapat tempat di kalangan pembesar dan
pemerintah.
Selain daripada Tariqat Syattariyah
yang tersebar luas di Nusantara terutamanya di Aceh, terdapat berbagai-bagai
aliran tasawuf lagi seperti Tariqat Naqsyabandiyah, Qadariyah, Syaziliyah dan lain-lain. Antara tokoh-tokoh ulama
tasawuf yang terkenal di Aceh selain daripada Abdul Rauf Singkel ialah Hamzah
al-Fansuri, Syamsuddin al-Sumatrani, Syeikh Ibrahim al-Syami, Nuruddin
al-Raniri, Syeikh Abdul Qadir al-Jailani. Sekalipun terdapat pertentangan
antara dua kumpulah Tariqat Tasawuf di Aceh, iaitu antara golongan Hamzah
al-Fansuri dan Syamsuddin al-Sumatrani yang berpegang kepada konsep Wahdat al-Wujud dengan golongan Nuruddin
al-Raniri dan Abdul Rauf Singkel yang berpegang kepada konsep Wahdat al-Shuhud.
Namun demikian, melalui saluran ini didapati amat berkesan sekali dalam
penyebaran Islam, kerana tokoh-tokoh tersebut bukan sahaja kuat mempertahankan
fahaman dan aliran masing-masing, malah mereka adalah terdiri daripada golongan
ulama yang bertaqwa dan berakhlak mulia
yang boleh dicontohi.
Melihat
kepada kedudukan Syeikh Abdul Rauf Singkel dalam Kerajaan Aceh dan ditambah
pula dengan suasana seperti ini, tidak menghairankan jika gagasan-gagasan
pembaharuan Syeikh Abdul Rauf Singkel yang dibawa oleh muridnya Abdul Muhyi
kemudiannya dapat mengatasi tarikat tasawuf berbau mistik yang dibawa oleh
Syeikh Hamzah al-Fansuri. Begitu juga dengan kejayaan seorang lagi murid Syeikh
Abdul Rauf Singkel yang terkenal iaitu Syeikh Burhanuddin dari Minangkabau. Menjelang
akhir abad ke-17 M beliau telah kembali ke kampungnya Ulakan di wilayah pesisir
Pariaman.
Beliau
adalah pemimpin Tariqat Syattariyah ini yang dikenali dengan nama Tuanku Ulakan
dan telah mendirikan suraunya sendiri, sebagai pusat aktiviti dalam proses pelaksanaan
dan pengamalan ajaran-ajarannya. Sepanjang hidupnya Syeikh Burhanuddin dianggap
sebagai tokoh tunggal dalam masalah-masalah keagamaan di Minangkabau. Sebenarnya perkembangan tariqat tasawuf hanya
dikesan dengan lebih ketara mulai abad ke-17 M, antara tariqat yang berkembang
pada abad itu ialah Tariqat Syattariyah yang diperkenalkan oleh Abdul Rauf Singkel.
Beliau telah menyebarkan tariqat ini
bersama-sama dengan gurunya Syeikh Ibrahim al-Kurani yang diterima daripada
Syeikh Ahmad al-Sanawi. Syeikh Abdul
Rauf Singkel juga telah membuka sebuah pusat pengajarannya di Aceh pada tahun
1661 M, di samping penubuhannya di
Ulakan, Minangkabau yang ada hubungan dengan usaha muridnya Syeikh
Burhanuddin, seperti juga di Jawa Barat di mana ilmunya turut berkembang
melalui muridnya Syeikh Abdul Muhyi.
Pemikiran
keagamaan yang diperkenalkan melalui
Tariqat Syattariyah oleh Abdul
Rauf Singkel ini, banyak membantu dalam menyelesaikan konflik keagamaan dan
intelektual yang terjadi di Aceh. Sepertimana yang dijelaskan sebelum ini
bahawa terjadi pertembungan yang sengit antara para pengikut Tasawuf Wujudiyah pimpinan
Hamzah al-Fansuri dan Syamsuddin al-Sumaterani, dengan para pengikut Tasawuf
Shuhudiyah pimpinan Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf Singkel. Dalam
pertelagahan ini, Nuruddin al-Raniri yang mendapat sokongan pihak pemerintah Aceh
pada masa itu, telah menuduh Hamzah al-Fansuri dan pengikut Wujudiyah sebagai
sesat, menyimpang, bahkan mempercayai banyak tuhan, kerana itulah mereka semua
mesti dihukum mati sekiranya mereka tidak bertaubat.
Berikutan
dengan konflik yang sangat dahsyat itu, sehingga mengakibatkan berlakunya
pembakaran seluruh karangan Hamzah al-Fansuri, terutama tentang Wujudiyah yang dianggap sebagai khazanah keilmuan yang
sangat berharga, malah diikuti dengan pemburuan dan pembunuhan ramai para
pengikutnya. Konflik keagamaan seperti inilah yang dihadapi oleh masyarakat dan
pihak berkuasa, menyebabkan keadaan tersebut memerlukan kepada tokoh yang
berwibawa untuk menanganinya. Menerusi perkembangan ilmu tasawufyang wujud pada
masa itu dengan tokoh-tokoh ulama seperti Syeikh Hamzah al-Fansuri, Syamsuddin
al-Sumatrani, Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Syeikh Abdul Rauf Singkel serta
lain-lain, telah menjadikan fenomena tersebut turut berpengaruh dan merebak hingga
keluar daripada wilayah Aceh. Kehadiran Syeikh Abdul Rauf Singkel tidak syak
lagi memberikan harapan baru bagi pihak berkuasa Aceh untuk keluar dari kemelut
konflik keagamaan antara dua doktrin tersebut.
Kemampuan
Syeikh Abdul Rauf Singkel dalam menyelesaikan masalah berkenaan, telah
dimuatkan dalam karya-karya beliau samada yang ditulis dalam Bahasa Melayu
seperti: Daqaiq al-Huruf, atau yang ditulis dalam Bahasa Arab seperti: Tanbih
al-Mashyi yang berbentuk prosa ataupun puisi. Terdapat semacam
interpretasi terhadap ajaran tersebut di samping sikap hati-hatinya dalam
memberi penjelasan mengenainya. Sebagai contoh apa yang dikutip daripada puisi
Syeikh Abdul Rauf Singkel dalam salah satu karyanya iaitu Syair Ma’rifat ketika menjelaskan maksud “Man
‘Arafa Nafsahu Faqad ‘Arafa Rabbahu” (Barang siapa mengenal dirinya dia akan mengenal Tuhannya).
Antara lain ungkapannya:
Jika tuan menuntut ilmu,
Ketahui dahulu keadaanmu,
Man ‘arafa nafsahu kenal dirimu,
Faqad ‘arafa Rabbahu kenal Tuhanmu.
Kenal dirimu muhaddath semata,
Kenal Tuhanmu Qadim ZatNya,
Tiada bersamaan itu keduanya,
Tiada semithal seumpamanya.
Untuk
mengetahui ketelitian dan sikap hati-hati Syeikh Abdul Rauf Singkel dalam syair
di atas, bolehlah dibandingkan dengan puisi yang ditulis oleh Syeikh Hamzah
al-Fansuri, sepertimana dalam ungkapannya:
Sabda
Rasul Allah: Man ‘arafa nafsahu,
Bahawasanya mengenal akan Rabbahu,
Jika
sungguh engkau ‘abdahu,
Jangan
kau cari illa wajhahu,
Wajah
Allah itulah yang asal kata,
Pada
wajahmu lengkap sekelian rata….
Dengan
membandingkan kedua-dua bentuk puisi berkenaan, kita dapat memahami bahawa Syeikh
Abdul Rauf Singkel lebih jelas dalam menyatakan sifat kekal (Qadim) Tuhan dan sifat baru (Muhaddath) makhluk manusia, ia
menjelaskan adanya perbezaan mutlak antara dua tokoh ulama berkenaan. Manakala Syeikh
Hamzah al-Fansuri telah menyifatkan Tuhan sebagai:
Pada wujudMu lengkap
sekalian rata dan ZahirNya nyata dengan rupa
insan, sekalipun beliau tidak mengabaikan sama sekali aspek penempatanNya dengan
menyatakan: Tuhan kita itu tiada bermakan (bertempat).
Sikap
berhati-hari dan ketelitian Syeikh Abdul Rauf Singkel jelas kelihatan, dalam
usahanya mengurangkan kesamaran dan kesan ekstrim ajaran tasawuf ini yang
ditujukan kepada para pengikut Wujudiyah.
Di samping itu, beliau juga cuba mengingatkan kepada Syeikh Nuruddin al-Raniri
supaya berhati-hati dalam menuduh kafir dan sesat terhadap orang lain. Namun
demikian, apa yang menarik mengenai Syeikh Abdul Rauf Singkel ini ialah, dalam
semua karangannya tidak ditemui satu ungkapan yang menyebut nama mereka secara
tepat dan jelas
Namun
demikian, apa yang menarik mengenai Syeikh Abdul Rauf Singkel ini ialah, dalam
semua karangannya tidak ditemui satu ungkapan yang menyebut nama mereka secara
tepat dan jelas.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete