Sunday 4 August 2013

DOKUMENTARI SYUHADA' LAPAN

Makam Syuhadah Lapan terletak di Desa Tambue Kecamatan Simpang Mamplam Kabupaten Bireuen. Ianya dikenali sebagai Syahid Lapan. Mereka adalah perjuang yang gugur melawan belanda pada tahun 1902. Makam Syuhada lapan terletak di tepi jalan dan berhadapan dengan Musallah Syahid Lapan. Makamnya berwarna jingga (oren) sama dengan warna Musallah Syahid Lapan..Menurut imam musallah syahid lapan, mereka dikebumikan dalam satu liang lahat kerana badan dan kaki mereka dicincang sedadu sampai tidak mengetahui yang mana satu tangan dan kaki antara kelapan-lapan syuhadah itu. Ditanam selepas zaman Jepang antaranya Tgk Panglima Prang Rayeuk Jurong Binje, Tgk Muda Lem Mamplam, Tgk Nyak Balee Ishak Blang Mane, Tgk Meureudu Tambue, Tgk Balee Tambue, Apa Syehk Lancok Mamplam, Muhammad Sabi Blang Mane, dan Nyak Ben Matang Salem Blang Teumulek.

Menurut Imam Musallah itu lagi, Di sebelah makam Syuhadah Lapan terdapat pohon yang sangat rindang yakni pohon Sala Teungeut. Pohon ini ditanam sewaktu zaman belanda beberapa puluh tahun yang dulu. Pohon ini akan menguncup pada waktu petang dan mengembang dengan sendirinya pada waktu pagi sekitar jam 7.30 pagi. Pohon ini 3 tahun lebih muda dari usia makam Syuhadah Lapan. Bukan itu saja, Menurut masyarakat di situ, para pengguna jalan akan berhenti sebentar di hadapan makam untuk memberi sumbangan sekiranya pengguna jalan tidak berhenti dan memberi sedekah mereka akan mengalami lambatan di perjalanan.

         Di samping itu juga, di dalam makam syuhadah lapan terdapat banyak kain kapan yang tergantung serta terdapat air di dalam jag yang di katakan oleh penduduk di situ yang boleh memberi manfaat dan kebaikan kepada pengguna. Apa kami melihat pengguna selalu menggunakan air itu untuk mandikan bayi dan membasuh muka.



makam syuhada' 8

nama-nama yang telah syahid

No comments:

Post a Comment