Sunday 4 August 2013

KAJIAN TOKOH - IBN BATTUTAH

Latar Belakang Ibn Battutah.

Nama penuh Ibn Battutah ialah Muhammad ibn Abdullah ibn Muhammad ibn Ibrahim ibn Yusuf al-Lawati al-Tanji. Beliau diberi gelaran Abu Abdullah atau Shams al-Din. Selain itu, Beliau dikenali sebagai Ibn Battutah.  Seorang kabilah Barber dari golongan Muslim Sunni. Beliau telah di lahirkan di Tangier, Maghribi 24 Februari 1304 bersamaan 704 Hijrah bulan Rejab dan meninggal dunia pada tahun 779 Hijrah bersamaan 1372 Masihi. Beliau merupakan cendiakawan, ulama Mazhab Maliki dan pernah berkhidmat sebagai Qadi. Ibn Battutah terkenal sebagai penjelajah dan pengembara serta menulis mengenai pengenbaraanya selama hampir tiga puluh tahun. Beliau adalah perintis pengembaraan dunia yang berjaya merentasi benua Afrika dan Asia serta menghasilkan karya penting dunia islam yang meliputi daerah Barat Afrika hingga ke Pakistan, India, Maldives, Sri Lanka, Asia Tenggara dan Cina. Selain itu, Beliau diberikan gelaran sebagai Syamsuddin di negeri-negeri timur. Tokoh orientalis Dozy, menggelar beliau sebagai ‘Pengembara Yang Jujur’. Beliau telah meninggalkan kota asalnya pada tahun 1325 untuk menunaikan haji di Mekah yang mengambil masa selama satu setengah perjalanan ketika berusia 21 tahun. Bukan itu saja, beliau terkenal sebagai seorang ahli geografi Islam yang banyak membuat pelayaran dari Timur Tengah ke India dan seterusnya China. Oleh kerana bapa dan datuknya terdiri daripada ulama dan bertugas sebagai kadi, maka Ibn Battutah sejak kecil lagi telah menerima pendidikan agama di kampungnya. Di Tanjah beliau telah menyempurnakan pelajaran syariah Mazhab Maliki. Beliau mempelajari banyak bidang ilmu pengetahuan seperti ilmu bahasa Arab, Parsi, Turki, sastera dan ilmu ketika dalam pengembaraannya.

Ciri-ciri Keperibadian Ibn Battutah.
Ibn Battutah adalah seorang ilmuan dalam bidang pelayaran, agama dan bahasa. Dalam bidang geografi beliau dianggap sebagai seorang ahli geografi yang mempunyai sakhsiah yang menakjubkan. Jawatan beliau sebagai kadi di negerinya dan beberapa negeri lain yang dilawatinya membuktikan ilmu agamanya tinggi, terutama berkenaan dengan perundangan Islam dan Mazhab Maliki. Beliau bukan hanya mahir berbahasa Arab tetapi juga mahir dalam bahasa Parsi dan Turki. Pengembaraannya yang begitu jauh yang terpaksa menempuh pelbagai dugaan dan halangan membuktikan beliau adalah seorang yang tegas, kuat cita-cita, dan tidak mudah putus asa serta ahli dalam bidang pelayaran. Kejayaannya mendampingi para sultan, gabenor dan ketua-ketua negara, para ulama di negara yang dilawatinya menunjukkan Ibn Battutah adalah seorang yang berperibadi tinggi, mulia akhlak, berwibawa, pandai berdiplomasi serta mempunyai sifat-sifat terpuji. Oleh kerana sifat baik serta berpendirian teguh, maka kenalannya di tempat-tempat yang dilawatinya itu mudah memberi segala bantuan dan kemudahan untuk pengembarannya. Dalam bukunya Rihlah, beliau menyebut lebih 2000 orang yang ditemuinya secara peribadi atau maqam-maqam yang dilawatinya.

Rintangan dan halangan yang dihadapi oleh Ibn Battutah
semasa pelayaran.

Ibn Battutah banyak menghadapi rintangan semasa pelayaran tetapi beliau dapat menyelesaikan dengan mudah dan cepat semasa pengembaraan. Antara tempat pengembaraan Ibn Battutah bermula dari barat laut afrika dan mesir, kemudian, Ke negeri syam, drai damsyik ke makkah, dari makkah ke kufah, pergi ke selatan dan Iraq, kemudian, beliau mengembara lagi ke tanah arab selatan, afrika timur dan teluk parsi asia kecil dan laut hitam, turkestan dan khurasan, sind dan barat laut india, kota raya dehli selepas itu Ibn Battutah mengembara lagi ke pesisiran pantai Malabar, kepulauan Maldives, kemudian, sri lanka, ma’bar, bagladesh sumatera, mul jawa dan tawalisi, china serta ke andalus dan akhir sekali ke mali.

Ketika umur Ibn battutah 22 tahun beliau meninggalkan Tanjah dengan tujuan meninaikan haji iaitu salah satu rukun islam. Sewaktu beliau melalui mesir, timbul pula keinginan untuk menjelajahi seluruh dunia. Di situ lah beliau berazam tidak mahu melalui jalan yang sama dua kali dan dengan sengaja beliau sanggup memilih jalan yang berliku-liku demi mencapai tujuannya. Pada tahun 1330 beliau belayar menyusuri pantai Afrika timur sehingga sampai ke kawasan yang kini dikenali sebagai Tanzania. Bukan itu saja, ketika beliau hendak ke Mesir, Shams(Syria) dan Anatolia(Turki) beliau mengikut jalan darat yang agak sukar dan rumit. Setelah menjelajahi rantau tersebut beliau belayar merentasi laut Hitam ke daratan Asia Tengah Barat. Dari situ beliau menghala pula kea rah barat dan mengunjungi ibukota Empayar Byzantin. Dan belayar pula kea rah timur melalui wilayah Ma Wara’ al-Nahr, Khurasan dan Afghanistan.

Bukan itu sahaja, Ibn Battutah pernah tinggal di India selama lapan tahundan berkhidmat sebagai kadi dalam kerajaan sultan Muhammad ibn Tughluq. Dan tahun 1342, beliau terselamat daripada di murka Sultan India lalu dilantik baginda menjadi duta di China. Dalam pelayaran ke sana beliau terkandas di Cacilut di India Selatan tetapi Alhamdulillah beliau dapat menumpang kapal lain untuk belayar ke kepulauan Maldives di mana beliau menjadi kadi selama lapan belas bulan. Selepas itu walaupun isi kedutaanya tidak Berjaya tetapi beliau sudah berazam akan sampai ke china pada tahun 1345. Dalam pelayaran beliau singgah di Bengal, Assam(Burma) dan Samudera-Pasai ketika itu bergelar al-Malik al-Zahir. Dari situ beliau belayar melalui selat Melaka dan Laut Cina Selatan ke pelabuhan Canton di cina. Dan pada tahun 1353 beliau melakukan pengembaraan yang terakhir, iaitu ke negeri Sudan (Mali) di Afrika Barat. Beliau menghabiskan masa hamper tiga puluh tahun dalam rentetan penjelajahan yang meliputi seluruh dunia islam dari barat ke timur. Pengembaraan beliau meliputi jarak lebih kurang 73,000 batu.    Menurut pandangan masyarakat lain Ibn Battutah berlayar selama 15 hari dan mempunyai kelebihan dalam pelbagai cara. Misalnya, sekiranya tempat persinggahan itu menyuruh menjadi imam beliau dapat membuatnya.

Ibn Battutah  pernah singgah di Samudera pasai berjumpa dengan Sultan Jawa.

Sultan Jawa dikenali sebagai Sultan Al- Malik Al-Zahir. Ia termasuk salah seorang raja yang memiliki kelebihan di samping seorang yang dermawan. Ia juga mempunyai sosok yang disegani dan dihormati. Baginda bermazhab Syafi’e dan mengasihi ‘Fuqaha’ dan bertukar pendapat. Bukan itu sahaja,  baginda banyak berjihad dan berperang selain merupakan seorang yang tawaduk.

Ibn Battutah pernah berjumpa dengan sultan Al-malik Al-Zahir di Istana Sultan Al-malik Al-Zahir. Di mana Sultan Al-Malik Al-Zahir menghadap Ibn Battutah dan mengucap salam berbanding penduduk di sini biasanya mengucapkan salam sambil bersalam. Kemudian, beredar ke kediaman Sultan Al-Malik Al-Zahir dimana sultan menunggang gajah dan Ibn Battutah menunggang kuda dan mengiringi baginda ke balairung seri. Di Balairung seri ada semua wazir, amir, jurutulis, pegawai kerajaan dan panglima tentera. Di samping itu juga, pelbagai benda yang berlaku semasa Ibn Battutah berada di Samudera Pasai. Dimana Ibn Battutah melihat punca perselisihan Sultan Al-Malik Al-Zahir dengan putera saudaranya akibat putera saudaranya mengkianatinya dengan menanggap dirinya sebagai raja. Kerana peristiwa inilah sultan telah membina sebuah tembok mengelilingi Sumatera.

Beberapa pendapat mengenai :
Adakah Ibn Battutah berjumpa dengan Sultan Al-Malik Al-Zaher di Samudera Pasai?

Ada empat pandangan dari empat orang pengkaji sejarah iaitu Ahmad Yus, Ramlan Yunus, Ustaz Taqiyuddin Muhammad dan Pak Nurdin.

        Menurut Ahmad Yus bidang sejarah di makam Malikursaleh sangat mulia macam pusat serambi mekah atau pusat pasai. Merah silu dikenali sebagai Malikursaleh iaitu raja yang pertama memperkembangkan agama islam Seasia Tenggara dan Seasia Nusantara. Di samping makam Malikursaleh adalah anak pertamanya iaitu Malikurzaher iaitu raja kedua yang dianggap sebagai bijaksana. Beliau adalah pencipta wang yang pertama yang berada di Asia Tenggara dan Nusantara. Malikursaleh mempunyai ibu dan ayah yang bernama Merah Gajah dan Puteri Betung. Dan mempunyai seorang adik iaitu Merah Sung yang memegang sebuah kerajaan jempa di Biruen ketika dulu. Manakala beliau Merah Silu pernah memegang perkubulan kecil di manjung berkumpulan kecil kacamatan dinamakan Plang Mangat.

Selain itu, menurut Ahmad Yus lagi Ibn Battutah adalah pengaung dunia. Beliau adalah titah dan juga khalifah besar yang pernah berjumpa dengan Malikurzaher . Waktu malikurzaher membuat wang tersebut memberikan sebuah cetak wang itu kepada Ibn Battutah. Sampai sekarang di Maroco masih berlaku wang dirham. Setelah itu Malikurzaher dikatakan meninggal dunia dengan sebuah peperangan sesudah menduduk pantailan dengan sebuah serangan yang sangat dasyat meninggal dengan cara ghaib kerana 3 buah kerajaan hindu memerangi dengan sebuah kerajaan islam. Di Pulau Jawa ada sebuah kerajaan dimana kerajaan Majapahit dirajai oleh raja hayatmuru dan ada seorang panglima bernama gajah mada waktu itu zaman pencipta pecampuk. Kerajaan Majapahit Pembina kerajaan Sirivijaya. Kerajaan Sirivijaya telah diduduki oleh portugis dia menyerang ke mari 3 buah kerajaan. Sewaktu menyerang kemari Syahid seorang raja hancur sebuah istana Syafa di padang arab dan juga syahid seorang raja Malikurzaher, dan banyak sekali yang meninggal ada 200 ribu orang.

       Menurut Ramlan Yunus, Malikurzaher adalah pencipta wang dirham. Dirham digunakan sedah lama sudah lingkungan 790 tahun. Masih lagi digunakan di Negara asing. Selain itu, makam Malikursaleh di tutupi dengan kain kuning, dan batu nisannya sejauh dari tarikh wafatnya kira-kira 200 tahun dahulu kemudian di sebelah kirinya adalah makam anak pertamanya iaitu Malikuzaher. Di samping itu, Ramlan Yunus mengatakan lagi bahawa makam Malikurzaher itu diperbuat oleh orang di mana makam itu kosong kerana beliau mati syahid dalam peperangan. Makam itu dibuat bagi mengenal atau simbol atau penimpulan dasar bahawa di sampingnya itu adalah anaknya. Jelasnya lagi, itu bukan makam kerana beliau syahid peperangan besar di mana kaum muslimin pada hari minggu itu merayakan hari kemenangan itu hari raya kurban, beliau syahid demi mempertahankan negeri-negeri islam.

    Menurut Ustaz Taqiyuddin Muhammad, Merah Gajah dan Puteri betung adalah ibubapa kepada Malikursaleh. Keturunannya bermula dari Al-Malik Al-Saleh, Al-Malik Al-Zaher, Ahmad, Ahmad Dan Zainal Abidin. Makam Al-Malik Al-Zaher berada di sisi kiri atau sebelah timur ayahnya iaitu Al-Malik Al-Saleh. Al-Malik Al-Zaher mendapat gelaran kesultanan dan makam Ahmad, Ahmad dan Zainal Abidin tidak ditemui buat sementara ini masih dicari.

“Soalan yang diwartakan : Ada yang mengatakan Sultan Al-Malik Al-Zaher adalah cucu kepada Al-Malik Al-Saleh?”

“Jawapan : Al-Malik Al-Zaher hanyalah gelaran kerana kita tidak tahu yang mana satu Al-Malik Al-Zaher. Kerana cucunya pun menggunakan gelaran tersebut. Seperti mata wang dirham adalah keturunan Al-Malik Al-Zaher pada zaman itu kerana Al-Malik Al-Zaher yang mengeluarkan mata wang dirham. Di mana di depan dan di belakang mata wang dirham itu terdapat nama yang di tulis Mahmud Al-Malik Al-Zaher, Ahmad Al-Malik Al-Zaher ataupun Zainal Abidin Al-Malik Al-Zaher.”

“Soalan yang diwartakan : ada yang mengatakan Al-Malik Al-Zaher mati syahid dalam peperangan dan kubur di sebelah ayahnya itu hanyalah kosong sahaja. adakah betul?”

“Jawapan : kita tidak mempunyai naskah atau dokumen “Hazalqorbusyahit Al-syahid” yang bermaksud ini adalah kubur orang yang berbahagia. Nisannya ditulis Al-syahid yang membawa maksud seorang yang syahid. Syahid yang bagaimana meninggal di jalan allah atau meninggal saat berperang dan dikuburkan di mana dia meninggal di kawasan istana atau kediaman boleh jadi juga meninggal di medan tempur  atau meninggal semasa luka-luka atau waktu di bawa pulang. Belum ada bukti yang sahih.

    Menurut Pak Nurdin iaitu ketua Muzium Aceh memgatakan bahawa Ibn Battutah pernah di Samudera Pasai dan berjumpa dengan Al-Malik Al-Zaher. Dan singgah di Istana dan kediaman Al-Malik Al-Zaher serta Ibn Battutah pernah berada di sana ketika berlaku perselisihan faham antara putera saudaranya dengan Sultan Al-Malik Al-Zaher atas sebab putera saudaranya mengakui dia adalah sultan.


Kenapa kita meneladani pemikiran Ibn Battutah?

     Pertama, ingin mencontohi perjalanan Ibn Battutah yang penuh liku di situ kami mencontohi sikapnya yang sabar dengan cara kami lalui melalui setiap perjalanan dari Medan ke Lhokseumawe dan ke Bandar Aceh.

     Di setiap pergerakan dari Medan hingga ke bandar Aceh kami berhenti ke tempat-tempat untuk membuat kajian dan dokumentari bagi mengetahui kelebihan yang ada di setiap perhentian kami. Antaranya, masjid raya Al-Mashun, makam Malikursaleh, makam Malikur zaher, makam Nahrisyah, makam Tun Sri Lanang, Masjid Beruancan, Masjid Labui, Makam Syuhada Lapan, Makam empat puluh empat ulama dan sebagainya. Di samping itu juga, kedua, dapat menyebarkan dakwah dan iputasi yang ada dengan pelbagai cara. Bukan itu saja, dan ketiga, dapat juga mengembangkan khidmat sosial dan khidmat masyarakat seperti memberi khidmat di pesantren. Dimana di pesantren dapat membantu memberi khidmat pelajaran kepada mereka dan mengetahui apa keperluan yang diperlukan oleh mereka untuk kami membuat laporan serta badan NGO membantu. Kemudian, dapat mengetahui adat dan resam Negara lain.


1 comment:

  1. Play Slots for Real Money - Dr. McD
    and the best online 경상북도 출장마사지 slots for real money on 충청남도 출장마사지 any computer, 이천 출장샵 mobile or 경주 출장안마 tablet There's a wide range of slots for fun at Slots.lv. Slots.lv. 대구광역 출장안마 Play free slots or

    ReplyDelete