Seperti yang kita ketahui, jumlah tariqat sangat
banyak. Namun, Tariqat yang memiliki pengikut yang cukup ramai sehingga
tersebar luas di dalam banyak Negara di seluruh dunia termasuk Indonesia ada 7
Tariqat iaitu Tariqat Naksyabandiyah, Tariqat Qadriyah, Tariqat Rafa’iyyah,
Tariqat Sammaniyah, Tariqat Syaziliyah, Tariqat Tijaniyyah dan Tariqat
Khalawatiyah. Dalam banyak-banyak tariqat yang ada disini, saya terpanggil
untuk mengkaji serba sedikit mengenai tariqat Naksyabandiyah.
Pengasas Tariqat Naksyabandiyah ialah Muhammad bin
Baha’uddin Al-Huwaisi Al-Bukhari 717-791 H. Beliau merupakan Ulama sufi yang
lahir di desa Hinduwan (kini di namakan Arifan) dan terletak beberapa kilometer
dari Bukhara. Kerana beliau ahli dalam memberikan gambaran kehidupan yang
ghaib, pengasas Tariqat Naksyabandiyah ini turut dikenali dengan nama
Naksyabandi yang bermaksud lukisan. Ada juga yang mengatakan Uwais yang
terletak pada sebaris namanya ada hubungannya dengan Uwais al-Qarni, seterusnya
mendapat pendidikan kerohanian dari wali besar Abdul Khalik Al-Khujdawani yang
juga merupakan murid kepada Uwais dan menimba ilmu Tasawuf kepada ulama yang
ternama waktu itu, iaitu Muhammad Baba Al-Sammasi.
Tariqat Naksyabandiyah ini juga mengajarkan
zikir-zikir yang sangat sederhana, namun lebih mengutamakan zikir dalam hati
daripada zikir dengan menggunakan lisan. Terdapat enam dasar yang dipakai
sebagai pegangan untuk mencapai tujuan dalam Tariqat ini iaitu Taubat, Uzla
iaitu mengasingkan diri dari masyarakat ramai yang dianggapnya telah
mengingkari ajaran-ajaran Allah dan beragama kemaksiatan, kerana ia tidak mampu
memperbaikinya, Zuhud iaitu memanfaatkan dunia untuk keperluan hidup seadanya,
taqwa, Qanaah iaitu menerima dengan senang hati segala sesuatu yang
dianugerahkan oleh Allah SWT dan yang terakhir adalah Taslim iaitu Kepatuhan
batiniah akan keyakinan qalbu hanya pada Allah.
Hukum yang dijadikan pegangan dalam Tarekat
Naksyabandiyah ini juga ada enam, antaranya adalah zikir, meninggalkan hawa
nafsu, meninggalkan kesenangan duniawi, melaksanakan segenap ajaran agama
dengan sungguh-sungguhnya, sentiasa berbuat baik (ihsan) kepada makhluk Allah
SWT dan yang terakhir adalah mengerjakan amal kebaikan. Walau bagaimanapun,
pengamal tariqat harus berwaspada dengan tariqat tanpa guru-guru yang soheh.
Segala kekurangan kebaikan datang dari Allah SWT dan segala keburukan itu
datang dari diri saya sendiri. Syukran, jazakumullahu khairan kathira wa
ilalliqa’.
No comments:
Post a Comment