05 Januari 2013 (Sabtu)
Hari ini adalah hari yang
berbeza bagi relawan-relawan Ibn Battutah. Semuanya kelihatan indah-indah
belaka. Udara segar pada waktu pagi amat menyenangkan di Pesantren Ar-Rabwah.
Tidak kurang juga dengan pemandangannya yang cukup indah dipenuhi dengan
kehijauan alam dan bukit-bakau.
SubhanAllah. Sudah pasti masa yang ada tidak akan disia-siakan dan akan
dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat bersama adik-adik di Pesantren
ini dan dimanfaatkan sebaiknya oleh relawan-relawan Ibn Battutah. Pada jam 8.00
pagi, kami bersama-sama memikirkan secara kreatif dan kritis untuk membuat
modul aktiviti yang baharu kerana modul yang sebelum ini tidak boleh digunakan
disebabkan suasana dan persekitaran yang berbeza dimana mengikut perancangan
sebelum ini adik-adik ini akan digabungkan (lelaki dan perempuan) dalam
melakukan modul. Kami bersarapan pada jam 8.30pagi. Di pesantren sebelah
relawan perempuan, sedang relawan Ibn Battutah sedang bersarapan, Ustazah Isma
datang menjenguk kami sambil memperkenalkan diri. Ustazah Isma adalah seorang
penjaga asrama puteri. Beliau menjaga semua kebajikan para pelajarnya. Disitu
juga kami bertanya mengenai beberapa perkara bagi memudahkan kami untuk
mengetahui latar belakang pesantren tersebut. Menurut beliau, pesantren
tersebut menampung ramai pelajar dari latar belakang yang sederhana. Ada yang
daripada anak yatim, mangsa Tsunami dan sebagainya. Pesantren tersebut
mempunyai lebih kurang 200 orang pelajar dan 10 orang tenaga pengajar. Dahulu
tenaga pengajar tidak diberi gaji kerana ketiadaan dana. Tenaga pengajar akan
mengajar separuh masa dan separuh masa lagi akan mencari kerja di luar untuk
menampung ahli keluarga dan pesantren. Kami juga melihat sekitar kawasan
pesantren tersebut. Kami memberitahu beliau bahawa Global Peace Mission
Malaysia (GPM) akan membantu dari segi kemudahan asas di Pesantren Ar-Rabwah
ini.
Selesai sahaja bersarapan
dan berbual, kami memulakan aktiviti pagi bersama adik-adik Pesantren.
Adik-adik pesantren telah berkumpul di bawah rumah adat Aceh. Kami mulakan
aktiviti pagi itu dengan melakukan sedikit riadah untuk merenggangkan
otot-otot. Kami lakukan dari kepala hingga ke hujung kaki. Selepas itu, kami
melakukan sesi taaruf bersama kesemua adik-adik dan kemudiannya barulah kami
membahagikan mereka kepada lima kumpulan. Di dalam kumpulan tersebut kami
melakukan sesi taaruf antara fasilitator dan adik-adik pesantren. Kami
memperkenalkan modul yang pertama iaitu modul bertaaruf yang menggunakan
“trademark”. Selama setengah jam bertaaruf bersama mereka, kami menggabungkan
semua kumpulan dan melakukan senaman Si
Tommy serta aktiviti zaz- Tang.
Kami tangguhkan aktiviti kami pada jam 12.00 tengah hari untuk memberi ruang
kepada adik-adik pesantren tersebut untuk bersiap-siap bagi menunaikan solat
Zohor dan menikmati makan tengah hari. Kami menyambung semula program kami pada
jam 5.00 petang. Kami berpakat untuk melakukan kultim iaitu kuliah tiga minit.
Kultim tersebut telah diisi dengan kuliah daripada adik-adik tersebut supaya
mereka berkeyakinan untuk bercakap di hadapan rakan-rakan.
Aktiviti seterusnya,
kami membahagikan adik-adik tadi kepada
dua kumpulan. Dimana kami akan bermain Biawak
Buaya. Satu kumpulan akan bersorak biawak manakala satu lagi kumpulan akan
bersorak buaya. Wakil daripada kami akan menunjuk mana kumpulan yang akan
bersorak. Aktiviti ini berjalan selama 15 minit dan aktiviti seterusnya pula
menyusul. Kami melakukan aktiviti lain iaitu meniup belon. Belon tersebut akan
ditiup oleh orang di hadapan kemudian belon tersebut akan diberikan kepada
orang terakhir melalui rakan-rakannya. Manakala orang terakhir apabila mendapat
belon tersebut akan memecahkan belon tersebut menggunakan tangan. Aktiviti ini
menguji ketangkasan, kepekaan terhadap setiap arahan yang diberikan dan
bekerjasama dalam kumpulan.
Aktiviti keempat pula
ialah katak kembung katak kempis.
Dimana adik-adik akan meniru gaya fasinya dihadapan melakukan gaya katak kembung dan katak kempis
di hadapan. Aktiviti terakhir ialah Siput. Dimana kami akan mengira sifir 1
dengan menggunakan nama siput kemudian membuat gaya siput. Contohnya 1x siput =
siput, 2 x siput = siput-siput, 3 x siput = siput-siput-siput. Setiap aktiviti
atau permainan yang kami lakukan semuanya mempunyai kesimpulan atau pengajaran
dimana aadik-adik boleh jadikan ia satu pembelajaran yang baru. Selesai sudah
aktiviti di waktu petang. Kami menangguhkan aktiviti tersebut untuk persediaan
makan malam dan solat Maghrib.
Pada jam 9.00 malam, kami
meneruskan program kami pada malam ini.
Aktiviti yang kami akan lakukan bersama adik-adik ialah menghafal nota yang
mengandungi sejarah dan cerita. Orang di barisan hadapan akan menghafal nota
tersebut selama 10 minit, kemudian akan membisikkan apa yang dibacanya kepada
orang di belakangnya untuk menyampaikan kepada orang terakhir. Orang terakhir
akan kehadapan untuk menyatakan apa yang telah disampaikan. Perkara yang sama
dilakukan untuk kali kedua tetapi dimulai oleh barisan yang terakhir sekali.
Selama sejam aktiviti tersebut dilakukan. Pada pukul 10.30 malam, kami telah
melakukan perbincangan ringkas selama kami berada di pesantren. Perbincangan
tersebut dilakukan untuk menambahbaikkan aktiviti atau teguran. Perbincangan
selesai pada jam 11 malam.
Di pesantren sebelah
relawan lelaki pula, relawan lelaki mulakan program pada
jam 09.00 pagi yang dimulakan dengan taklimat dahulu mengenai program dan suai
kenal bersama lebih kurang 20 orang pelajar.
Selepas itu kami mulakan modul dengan LDK (Latihan Dalam Kumpulan) yang
bertajuk “Tancap Niat”. “Tancap Niat”
bertujuan untuk memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar berkenaan dengan
kepentingan manusia yang berilmu. Bila diri ini berilmu, maka sukar untuk
ancaman dari luar menjatuhkan kita. Seperti belon yang di isi dengan air itu,
bila di letakkan atas api ia tidak akan meletop berbeza pula dengan belon yang
tiada air di dalamnya yang meletop bila di letakkan di atas api.
Kemudian
kami membuat aktiviti “Suai Kenal (Round Robin dan Trademark)” bagi setiap dari
mereka. Aktiviti ini memerlukan kekreativitian dari diri pelajar dalam membuat
gaya semasa memperkenalkan diri mereka. Ada yang menari, bersilat, dan
macam-macam lagi. Aktiviti ini berkesan kerana semasa membuat gaya itu, mereka
perlu menyebut nama mereka sebanyak 3 kali. Jadi dengan pengulangan yang banyak
itu dapat memudahkan lagi proses untuk mengingati nama mereka.
Pada
sebelah petang pula, kami menayangkan video yang memberi keyakinan pada diri
mereka terutama sekali mereka yang masih berada dalam proses pengajian ini.
Seperti video berkenaan dengan seekor katak yang pekak dapat berjaya kerana dia
tidak mendengar suara-suara katak lain yang menjatuhkan semangat dia.
Objektifnya adalah supaya adik-adik ini semua menjadikan diri itu ‘pekak’ dari
mendengar kata-kata yang dapat menjatuhkan semangat mereka semua. Adik-adik di pesantren memberi respon
yang baik apabila di tanya mengenai aktiviti pada petang ini. Selepas aktiviti
itu, kami relawan lelaki bersama pelajar-pelajar bermain bola sepak
bersama-sama di padang bola mereka.
Untuk
malamnya pula, selepas solat isya’ kami menayangkan sebuah cerita dari
Indonesia iaitu “Alangkah lucunya negeri ini” menggunakan screen projecter yang di pinjam dari pihak pengurusan Pesantren.
Cerita ini mengisahkan tentang seorang lepasan sarjana yang tidak mempunyai
pekerjaan. Akhirnya dia mendapat idea untuk mengubah hidup sekumpulan pencopek
(penyeluk saku) yang dari kalangan anak muda itu kepada hidup yang lebih baik
dan berpendidikan dan seterusnya meninggalkan kerja haram itu. Usaha beliau ini
di bantu oleh 2 orang kawannya yang juga orang yang berpendidikan. Mereka
menggunakan rumah kosong sebagai tempat untuk mereka mendidik anak-anak muda
itu. Objektifnya adalah untuk memberi pencerahan kepada pelajar-pelajar di
Pesantren ini bahawa mereka perlu berusaha untuk berjaya walaupun diri ini
dahulunya jauh dari ilmu. Mereka yang menonton cerita ini menonton dengan penuh
penghayatan serta fokus walaupun perjalanan cerita ini agak panjang.
Selepas
selesai cerita itu pada jam 11.00 malam, kami terus membuat sesi postmoterm
untuk program yang berjalan pada siang tadi. Dari segi perlaksanaannya adakah
berjalan dengan lancar dan apakah respon yang di berikan dari para pelajar
serta apa yang perlu di baik pulih agar program ini akan lebih bermakna kepada
perkembangan adik-adik di sini.
No comments:
Post a Comment