04 Januari 2013 (Jumaat)
Hari ini adalah hari terakhir relawan-relawan
Ibn Battutah berada di Lhokseumawe dan akan bertolak ke Pesantren Ar-Rabwah,
Banda Aceh. Justeru, kesepakatan yang telah dipersetujui oleh relawan Ibn
Battutah dengan mahasiswa HMI Cabang Lhokseumawe juga ditandatangani pada hari
ini. Memorandum of Understanding (MOU) ditandatangani oleh pengarah XPDC Ibn
Battutah iaitu saudara Safarudin. Manakala wakil mahasiswa HMI pula
ditandatangani oleh YDP HMI iaitu Saudara Muhammad Nasrullah.Setelah
menandatangani MOU ini, kami susuli dengan pemberian cenderahati 2 buah buku
dari pihak GPTD iaitu buku Islam dan
Melayu dan juga buku 5 Dasawarsa
PKPIM. Dengan menandatangani MOU ini, maka terjalinlah hubungan kerjasama
antara GPTD Malaysia dengan HMI cabang Lhokseumawe Indonesia.
Selesai saja urusan di Lhokseumawe, relawan
Ibn Battutah pun meneruskan perjalanan menuju ke Banda Aceh dengan menaiki dua
buah kereta yang dipandu oleh mahasiswa HMI Cabang Lhokseumawe. Dalam
perjalanan menuju ke Banda Aceh, relawan Ibn Battutah mengambil kesempatan masa
yang ada untuk singgah ke makam Putroe Neng yang terletak di Desa Blang Pulo,
Lhokseumawe. Menurut lagenda, Putroe Neng telah berkahwin sebanyak 100 kali dan
99 orang suaminya meninggal pada malam pertama bersama Putroe Neng. Menurut
lagenda, tubuh badan Putroe Neng mempunyai bisa/racun yang menyebabkan
suami-suaminya mati pada malam pertama bersama Putroe Neng. Hanya suami Putroe
Neng yang ke-100 sahaja yang berjaya membuang bisa/racun daripada tubuh badan
Putroe Neng. Makam suaminya yang ke 100 iaitu Syed Hudam terletak tidak jauh
daripada makam Putroe Neng.
Destinasi prsinggahan kami yang seterusnya
adalah Makam Syuhada 44. Perjalanan menuju ke Makam Syuhada 4 4 ini cukup
mencabar dimana relawan-relawan Ibn Battutah perlu melalui jalan yang sempit
serta berlumpur. Ekonomi utama penduduk di sekitar kampung berdekatan adalah
penanaman padi. Makam Syudaha 44 ini
merupakan makam ulama-ulama Aceh yang mati syahid ketika menentang tentera
Jepun ketika penjajahan Jepun di Aceh pada tahun 1942. Di beri nama makam
Syuhada 44 kerana bilangan ulama-ulama yang mati syahid adalah seramai 44
orang.
Seterusnya perjalanan diteruskan lagi menuju
ke makam Syuhada 8 yang terletak di Junieb juga. Makam ini terletak berhampiran
dengan daerah Samarlanga. Untuk sampai ke makam ini, kami melalui perjalanan
selama 30 minit dari makam Syuhada 44 tadi. Kami tiba di sini pada jam 12.18
tengahari. Makam Syuhada 8 ini betul-betul terletak di tepi jalan dan
berhadapan dengan Musallah Syahid Lapan. Makam Syuhada 8 ini terletak didalam
rumah berwarna jingga dan sebelah makam ini terdapat sebuah pokok yang amat
besar dimana menurut penduduk di sini, pokok ini akan mengembang pada waktu
malam dan mengecut pada waktu siang. Sejarah syuhada 8 ini adalah seramai 8
orang ulama yang telah syahid melawan tentera Belanda pada tahun 1902 dan telah
dicincang oleh tentera Belanda itu sendiri sehingga di makamkan
kelapan-lapannya ke dalam satu lubang kubur. Di dalam makam itu terdapat banyak
kain kapan yang tergantung serta terdapat air yang di katakan oleh penduduk di
situ dapat memberi kebaikan kepada penggunanya. Kepercayaan ini sudah menjadi
adat di tempat itu dimana penduduk disini mengamalkan dan mempercayai akan
keajaiban air ini.
Jam sudah menunjukkan semakin waktu solat
jumaat. Jadi kami terus bergerak ke sebuah Pesantren yang terbesar di Aceh
iaitu Pesantren Mahadal Diniyahul Islamiyyah yang terletak di daerah Samalanga.
Pesantren ini berhadapan dengan Sekolah Tinggi Agama Islam Aziziyah. Pesantren
ini mengamalkan Thariqat Naqsyabandiyyah secara keseluruhannya. Untuk sampai di
sini, perlu lalui pekan Samalanga dan mengambil masa lebih kurang 15 minit dari
makam Syuhada 8 tadi. Kami akan solat Jumaat di Pesantren ini bersama-sama. Di
sini kami dibantu oleh seorang ustaz yang mengajar di Pesantren ini, dan beliau
juga yang akan membawa kami ke makam Tun Seri Lanang selepas solat jumaat.
Mengikut sejarah, Pesantren ini merupkan bekas Masjid Samalanga yang dahulunya
dibangunkan oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. Dibawah masjid Pesantren
ini sekarang mempunyai sumber air bawah tanah yang sangat bersih yang merupakan
sumber air utama yang digunakan oleh Pesantren ini. Airnya boleh diminum begitu
sahaja.
Kemudian, relawan Ibn Battutah meneruskan
perjalanan ke makam Tun Seri Lanang di Desa Meunasah Lueng, Samarlanga yang
mengambil masa lebih kurang 10 minit sahaja dari Pesantren tadi. Sepanjang
perjalanan menuju ke Makam Tun Seri Lanang perlu melalui kawasan penanaman
padi. Bersebelahan dengan Makam Tun Seri Lanang terdapat sebuah rumah Aceh
dimana terdapat manuskrip serta gambar Tun Seri Lanang memakai pakaian kerabat
Di-raja Melayu dan pakaian kerabat Di-raja Aceh. Selain itu, didalam rumah Adat
Aceh ini juga terdapat gambar sultanah-sultanah Aceh Darussalam yang pernah
memerintah kerajaan Aceh Darussalam pada ketika dahulu. Selesai sahaja meneliti
setiap sudut didalam rumah Aceh tersebut, relawan Ibn Battutah pun melawat
makam Tun Seri Lanang. Tun Seri Lanang berasal dari Batu Sawar, Kerajaan Johor
Lama dan telah diculik oleh tentera Aceh yang pada ketika itu kerajaan Johor
lama telah diserang oleh kerajaan Aceh pada pemerintahan Sultan Iskandar Muda
Mahkota Alam. Tun Seri Lanang telah dilantik menjadi Bendahara Kerajaan Aceh
Darussalam pada taun 1627. Bersebelahan dengan Makam Tun Seri Lanang itu
terdapat makam anak-anak serta keturunan-keturunannya yang telah dimakamkan
berdekatan dengan makam Tun Seri Lanang. Terdapat lebih kurang 10 makam
berhampiran dengan makam Tun Seri Lanang itu.
Kemudian kami bergerak ke Meureudu yang
menjadi tumpuan kami adalah Masjid Beuracan. Perjalanan mengambil masa lebih
kurang 30 minit sahaja dari makam Tun Seri Lanang. Masjid Beuracan yang
terdapat di Kabupaten Pidie Jaya ini dibangunkan pada tahun 1626 Masihi di atas
tanah wakaf seluas 40 x 40 meter. Di pelopori pertama kali oleh teungku
Abdussalim atau lebih dikenali sebagai Teungku di Pucok Krueng alias Teungku di
Pasi. Sang Teungku adalah ulama asal Arab. Beliau membangunkan masjid tersebut
sebagai pusat pengajaran agama Islam kepada masyarakat sekitar. Ketika proses
pembangunan dilakukan, pada waktu itu adalah di bawah pemerintahan Sultan
Iskandar Muda.
Menurut warga Beuracan, selain Masjid Beuracan
terdapat tiga buah masjid lain yang dibangunkan oleh Teungku Abdussalim dimana
masing-masing berada di Meureudu iaitu Masjid Batei dan Masjid madinah.
Manakala sebuah lagi Masjid ditubuhkan di Lampoh Saka, Kabupaten Pidie
sekarang. Keunikan Masjid Beuracan ini adalah dindingnya merupakan hasil
pemugaran yang dilakukan pada tahun 1990. Pada bahagian hadapan pula terdapat
ukiran dengan kombinasi pelbagai warna.
Masjid Beuracan ini dibina dengan 16 tiang
berukuran 52 sentimeter (cm). Setiap tiang yang ada berbentuk lapan segi. Satu
tiang di Masjid ini telah diubahsuai tetapi masih menggunakan bentuk yang sama.
Di bahagian luar masjid terdapat sebuah guci unik yang sebahagian daripada guci
tersebut telah ditanam dan ditimbun dengan tanah sehingga gucinya hanya di
bahagian atasnya sahaja. Sebahagian masyarakat Beuracan menganggap bahawa guci
ini memiliki keramat. Menurut penduduk sekitar, guci ini dahulunya tidak
ditanam dan kedudukannya sentiasa berubah-ubah dengan sendirinya. Menurut
mereka lagi, air yang terdapat didalam guci ini tidak boleh diceduk oleh
perempuan kerana air tersebut akan bertukar kepada bau yang tidak menyenangkan
(busuk). Objektif guci ini ditanam bukan sahaja hanya disebabkan kedudukannya
yang sentiasa berubah-ubah, tapi khuatir jika guci ini dicuri oleh orang-orang
yang tidak bertanggungjawab.
Destinasi
seterusnya adalah ke daerah Sigli untuk melihat tongkat yang pernah digunakan
oleh Sultan Iskandar Muda yang tersimpan di Masjid Labueh, Sigli. Perjalanan
mengambil masa lebih kurang satu jam setengah sahaja dari Masjid Beuracan tadi.
Tongkat Sultan Iskandar Muda ini dijaga oleh pakcik Muhammad Yassin Noor yang
merupakan penjaga Masjid Labueh ini. Menurut beliau, tongkat ini sudah ada
disini sejak zaman penjajahan Belanda lagi. Tongkat ini setinggi lebih dari 4
kaki dan sangat berat. Ia diperbuat daripada tembaga dan bentuknya seperti
batang tebu. Terdapat sedikit retakan pada bahagian atas tongkat, mungkin
kerana sudah lama. Dokumentari dijalankan.
Bersebelahan
dengan Masjid Labueh ini terdapat sebuah masjid lama Labueh yang tidak lagi
digunakan dan kubah masjid lama itu bukanlah separuh sfera seperti bentuk kubah
sekarang ini. Di sekitar masjid Labueh ini pula terdapat banyak pondok yang
dikatakan berfungsi sebagai tempat mengaji Al-Quran. Di sebelah kiri masjid
pula terdapat sebuah telaga lama yang tidak digunakan lagi.
Kami
meneruskan perjalanan ke Indrapuri. Untuk pergi ke Indrapuri perlu melalui
jalan di atas gunung yang berliku-liku. Kami bertolak pada jam 06.30 petang dan
meneruskan perjalanan pada waktu malam dan hujan lebat. Kami tiba di Pesantren
Ar-Rabwah, Indrapuri pada jam 09.30 malam. Abang Faisal iaitu pengawas
Pesantren itu telah membenarkan kami untuk menginap di Pesantren itu sehingga
11 Januari 2013. Menurut Abang Faisal, Pesantren ini adalah hasil sumbangan
daripada ulama Arab Saudi selepas Tsunami Disember 2004 yang pada mulanya hanya
menempatkan anak-anak yatim, mangsa Tsunami. Tetapi sekarang ini semua mangsa Tsunami
itu sudah tiada lagi dan ramai yang sudah berkahwin. Pesantren ini berada tidak
jauh dari kaki gunung. Jadi permandangan disini memang begitu cantik dengan
bukit bukau. Pesantren ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu di bahagian bawah adalah asrama pelajar perempuan dan di bahagian
atas pula adalah asrama lelaki. Berdekatan dengan Pesantren Ar-Rabwah ini
terdapat sebuah lagi Pesantren lain iaitu Pesantren Mariam yang merupakan
Pesantren untuk pelajar perempuan sahaja. Menurut pengajar disitu, kebanyakan
pelajar di Pesantren Mariam ini adalah orang Jawa. Semasa kami berada di
Pesantren Ar-Rabwah ini, pelajar-pelajarnya sedang libur (cuti) dan sebahagian
daripada mereka yang berada disini tidak balik ke rumah masing-masing kerana
rumah mereka semua terletak agak jauh dari Pesantren Ar-rabwah ini. Pelajar
yang tidak pulang ke rumah inilah yang akan menjadi peserta untuk program
khidmat pendidikan kami disini. Pengajar di Pesantren ini bukanlah
calang-calang orang kerana ada yang belajar di Madinah dan ada juga yang belajar
di Turki.
pertukaran MOU diantara mahasiswa HMI dan sukarelawan Grup Ibn Battutah |
penyerahan cenderahati kepada HMI |
di rumah Tun Sri Lanang |
No comments:
Post a Comment