Wednesday 12 December 2012

BUKU IBN BATTUTAH

Kisah dan Punca Perselisihan Sultan Al-Malik Al-Zahir dengan Putera Saudara Baginda.

Sultan Al-Malik Al-Zahir mempunyai seorang putera saudara yang berkahwin dengan puterinya. Baginda menyerahkan pemerintahan beberapa buah negeri kepada putera saudaranya itu. Putera saudara sultan ini pula jatuh hati kepada anak perempuan salah seorang amir dan berhasrat untuk mengahwininya. Sudah menjadi adat bagi seorang lelaki sumatera sama ada ia seorang amir, orang biasa atau orang lain, apabila anak perempuannya telah dewasa dan tiba waktu untuk berkahwin, maka ia harus mendapatkan perintah serta keputusan sultan berhubung dengan anak perempuan itu. Sultan seterusnya akan mengutus kaum wanita yang akan melihat gadis tersebut dan seandainya baginda tertarik dengan sifatnya, baginda akan mengahwini gadis itu. Jika tidak, baginda akan meninggalkannya dan ia kan menkahwinkan oleh walinya sebagaimana dikehendaki.
            Kemudian sultan berangkat untuk pergi berperang. Tempoh perjalanan untuk sampai ke negeri orang kafir mengambil masa selama sebulan. Putera saudara baginda itu telah mengkianatinya dan pergi ke sumatera. Beliau memasukinya kerana Sumatera pada waktu tersebut tidak mempunyai tembok. Beliau juga mengistiharkan dirinya sebagai raja dan setengah-setengah orang telah brbai’ah kepadanya. Manakala setengah-setengah yang lain pula enggan berbuat demikian. Ayahanda saudara telah mendapat berita tentang tindakannya itu. dan baginda segera pulang ke Sumatera. Putera saudaranya telah mengambil apa yang terdaya iaitu harta dan khazanah di samping jariah yang dikasihinya. Selepas itu bliau pergi ke Mul Jawa, negeri orang kafir. Kerana peristiwa inilah sultan telah membina sebuah tembok mengelilingi Sumatera.

Mul Jawa.

Di negeri ini terdapat pokok harum serta pokok gaharu harum yang bernama qaquli dan qamari. Qaqulah dan Qamarah ialah beberapa buah daerah yang terdapat di negeri Mul Jawa. Dalam Wilayah Sultan Al-Malik Al-Zahir di jawa, hanya terdapat setanggi, kapur barus, sedikit bunga cengkih dan sedikit gaharu India. Tumbuhan-tumbuhan ini sebenarnya lebih banyak terdapat di Mul Jawa.

Pokok Setanggi

Hanyalah sebatang pokok yang kecil dan ukurannya setinggi tubuh seseorang ataupun lebih rendah daripada itu. Dahan-dahannya adalah seperti dahan khursyuf. Manakala daunnya pula kecil dan nipis. Ada kalanya daun-daun ini gugur dan tinggallah pokoknya tidak berdaun. Di samping itu, dahan pokok setanggi juga bergetah dan ia lebih banyak didapati di negeri orang islam berbanding dengan negeri orang kafir.

Pokok Kapur Barus.

Adalah pokok buluh dan ia samalah seperti pokok buluh di negeri kita. akan tetapi batang pokok kapur barus di Sumatera ini lebih panjang dan lebih keras. Selain itu, kapur barus ini berada dalam batang pohonnya. Apabila buluh tersebut dibelah, terdapat sesuatu seperti kapur barus di dalam batang pohonya itu. Suatu perkara yang mengagumkan tentang batang pohon tersebut ialah kapur barus hanya akan terbentuk jika seekor binatang disembelih di pangkal pohonya. Jika tidak, tiada kapur barus yang akan terbentuk.
            Selain itu, bau harum pokok ini mencapai kemuncaknya adalah ketika cuaca sejuk iaitu apabila kapur barus itu dipotong seberat satu dirham dengan cara memejalkannya. Ini dinamai sebagai hardalah oleh penduduk.

Gaharu India.

Menyerupai pokok berangan. Dimana hanya yang berbeza ialah kulitnya nipis. Daun pokok gaharu India sama seperti daun pokok berangan. Pokok gaharu India ini tidak berbuah dan pohonya tidaklah besar tetapi akarnya yang panjang menjalar dan berbau harum. Namun, ranting dan daunnya tidaklah harum. Bukan itu saja, di negeri orang islam, setiap pokok gaharu India dimiliki oleh penduduk akan tetapi di negeri orang kafir, kebanyakkan pokok gaharunya tidak dimiliki oleh sesiapa pun. Antara gaharu india yang tidak dimiliki yang juga terdapat di negeri orang kafir ialah gaharu india yang terdapat di Qaqulah. Di mana ia merupakan sejenis gaharu yang amat harum.
            Selain itu, gaharu yang terdapat di Qamarah yang merupakan sejenis gaharu yang paling harum. Penduduk Qaaulah dan Qamarah menjual gaharu mereka kepada penduduk awa dengan tukaran pakaian. Terdapat sejenis gaharu Qamari yang mempunyai selaput seperti lilin di atasnya. Manakala gaharu sejenis ‘attas pula apabila akarnya dipotong dan ditanam di dalam tanah selama beberapa bulan, akar tersebut akan tetap teguh seperti asalnya. Gaharu ‘attas merupakan gaharu india yang amat menakjubkan.

Pokok Bunga Cengkih.

ia berbentuk besar dan ia boleh hidup dalam jangka masa yang lama. Pokok bunga cengkih lebih banyak terdapat di negeri orang kafir berbanding di negeri orang islam. Pokok ini juga tidak dimiliki oleh sesiapa kerana ia terlalu banyak. Pokok bunga cengkih yang diimport ke negeri kita ialah ‘aidian. Bukan itu saja, bunga cengkih yang dinamai sebagai Nuwwar Al-Qaranful oleh penduduk negeri kita ialah cengkih yang telah digugur dari bunganya dan ia merupai bunga pokok oren. Buah pokok bunga cengkih di negeri kita dikenali sebagai buah pala dan bunganya pula ialah basbasah (selaput biji pala).

No comments:

Post a Comment